18. oktober, 2017

3 gode råd til SEO

Du har nok hørt ordet SEO blive nævnt på manges læber. Men hvad er SEO egentligt?

SEO står for Search Engine Optimization, hvilket oversat betyder søgemaskineoptimering.

For at sige det lige ud, så er SEO og SEO-ydelser et værre cowboymarked. Der er alt for mange bureauer, som påstår de kan få din hjemmeside til at ligge nummer 1 på Google. Men kan de virkelig garantere dette?

Svar er rungende nej. Der er ingen, som kan garantere en #1 ranking på Google.

Når det er sagt, så lad os kigge på tre hurtige ting, som kan hjælpe Google og søgemaskinerne til at indeksere din hjemmeside bedre.

1) Få SSL-certifikat til din hjemmeside

Du kan selv Google, hvad SSL står for. Det vigtige ved at få opsat SSL på dit website er, at du øger sikkerheden. Og hvem kan ikke lide sikkerhed – udover kriminelle?

Hvad du vil bemærke efter opsætning af et SSL-certifikat er, at HTTP, som står foran dit domænenavn, bliver til HTTPS og HTTPS er kort sagt fremtiden for internettet.

HTTPS er en måde at kryptere oplysninger, som du sender mellem en browser og en webserver. Oversat til normal dansk betyder det blot, at HTTPS hjælper med til at forhindre ubudne gæster i at manipulere med kommunikationen mellem dit website og dine besøgendes browsere – AHA! Dét lyder lækkert, ikke?

Men hvad har HTTPS med SEO og gøre, spørger du så….

Sikkerhed er en topprioritet for Google! Google investerer enorme summer i at gøre deres egne produkter sikre, men også i at gøre internettet generelt lidt mere sikkert. Det skal vi alle være glade for, da det på den lange bane betyder, at websites, som folk har adgang til fra Google, som udgangspunkt er sikre. Der er selvfølgelig altid undtagelser.

Som et led i at gøre internettet mere sikkert annoncerede Google tilbage i 2014, at man ville opdatere søgealgoritmerne over hele linjen til fordel for HTTPS.

Men, men, men – forvent nu ikke at du bare kan smide SSL på og VUPTI så ryger du direkte ind på side 1 hos Google. En stor del af SEO består af indsatser ved de små “bonus”-ting, som tilsammen hjælper dit website til bedre en placering på søgemaskinerne.

2) Husk din H1!

Lad os antage at du ikke ved noget om kodning. H1 er et HTML-tag, der angiver en overskrift på en hjemmeside. SIMPELT! Hvis din hjemmeside er kodet rigtigt, så er H1 slet ikke noget du skal tænkte på.

Dog vokser træerne ikke ind i himlen og der er desværre virkelig mange dårlig-kodet hjemmesider derude. Checkmate ser derfor ret ofte, at ellers meget simple regler som HTML tags ikke overholdes. H1’er har altid og vil altid være en vigtig faktor, når det kommer til SEO og ranking. Punktum.

3) Meta, meta, meta

Når man udvikler en hjemmeside, så er det vigtigt at man tager højde for, hvordan søgemaskinerne læser ens indhold. Her kommer META DESCRIPTION eller metabeskrivelse ind i billedet. Meta Description er et HTML-element, der kort beskriver og opsummerer indholdet på din side til gavn for brugere og søgemaskiner.

Metadata er ikke helt så vigtigt for SEO-ranking, som det engang var, men Meta Description har stadig en central rolle i on-page SEO.

Vil du høre mere om SEO eller kunne du tænke dig at få dit website diagnostiseret – lidt ligesom når lægen beder én om at trække bukserne ned til anklerne – så kontakt Checkmate og lad os tage et kig mellem balderne på dit website.