2. oktober, 2018

Hvad er digital markedsføring?

Digital markedsføring er sikkert noget, som du har hørt er vigtigt i forbindelse med din forretning. Derfor synes vi her hos Checkmate, at vi ligeså godt kunne hjælpe dig lidt med at forstå betydningen af det meget brede term.

Digital markedsføring en en bred palette af digitale metoder, som har til formål at connecte til kunder, hvor de bruger meget af deres tid – altså online.

Spektrumet af metoder, som falder under paraplyen af “digital marketing”, gælder bl.a. din hjemmeside og videre ud i din virksomheds online aktiviteter – digital reklame, e-mail marketing, online brochurer osv.

Eksempler på taktikker inden for Digital Marketing

Kyndige folk i den digitale marketingsbranche og hos digitale bureauer har et klart billede af, hvordan hver digital marketingkampagne kan deres overordnede mål. Afhængigt af hvad målene er for deres markedsføringsstrategi kan man køre en større kampagne gennem både de gratis og betalte kanaler.

En content medarbejder kan for eksempel oprette en række blogindlæg, der kan generere leads fra en ny e-bog eller whitepaper, som virksomheden har publiceret. Virksomhedens social media ansvarlige kan derefter hjælpe med at fremme disse blogindlæg via betalte og organiske indlæg på virksomhedens sociale kanaler. Det vil være nærliggende, at den ansvarlige for emailmarketing også opretter en email-kampagne for at sende dem, der henter e-bogen, mere information omkring virksomheden. Dette er blot eksempler.

Nedenfor finder du de mest almindelige værktøjer til digitale markedsføring.

SEO (Search Engine Optimization)

Når man har en hjemmeside, så er det pokkers vigtigt at optimere dette til at “rangere” højt i søgeresultatsiderne. Det skyldes at det vil øge mængden af organisk (eller gratis) trafik, som din hjemmeside modtager.

Content Marketing

Content hvem-hvad-hvor? Content marketing betyder oprettelse og forfremmelse+ af indhold med det formål at generere “brand awareness”, trafikvækst, lead generering og selvfølgelig kunder. De kanaler, der kan spille en rolle i din content marketing er:

  • Blogindlæg
  • E-bøger og whitepapers
  • Infografik
  • Online brochurer og lookbooks

You can’t sell anything if you can’t tell anything.

PPC (Pay-Per-Click)

PPC er en metode til at skaffe trafik til din hjemmeside ved at betale en udgiver hver gang din annonce bliver klikket. En af de mest almindelige typer af PPC er Google AdWords, som giver dig mulighed for at betale for toppladser på Googles søgeresultatsider til en pris “per klik” af de links, du placerer. Andre kanaler, hvor du kan bruge PPC, inkluderer:

  • Betalte annoncer på Facebook/Instagram
  • Betalte Tweets på Twitter
  • Sponsorerede posts på LinkedIn

Affiliate marketing

Denne type er præstationsbaseret reklame, hvor du modtager provision for at fremme andres produkter eller tjenester på din hjemmeside. Affiliate marketing kanaler omfatter:

  • Hosting af videoannoncer via YouTube-partnerprogrammet
  • Eksterne links fra Social Media

Native Annoncering

Native annoncering refererer til reklamer, der primært er indholdsledte og vises på en platform sammen med andet, ikke-betalt indhold. BuzzFeed-sponsorerede indlæg er et godt eksempel. Andre mener, at socialmedieannoncering er “native” – f.eks. Facebook-ads og Instagram-ads.

Email Marketing

Virksomheder bruger email marketing som en måde at kommunikere direkte til deres målgruppe via emails. Disse bruges ofte til at promovere indhold, rabatter og begivenheder samt at lede folk mod virksomhedens hjemmeside.

Ovenstående var et lille indblik i nogle af de mange forskellige metoder som hører ind under “Digital markedsførings”-paraplyen. Har du spørgsmål til hvordan din virksomhed kan anvende digital markedsføring, så tag en snak med dit digitale bureau, eller skriv/ring til Checkmate, så tager vi en kaffe sammen og finder ud af det.