17. jan. 2021

Er email marketing ikke bare spam og outdated?

#Email Marketing #Online Marketing #PPC #SEO #Socialmedia #Spam

Et godt spørgsmål, vi som digitalt bureau ofte bliver spurgt om. Lad os starte med at definere “spam”.

Spam emails har lidt den samme klamhed, som den fremmede, der stopper dig på gaden for at sælge dig ting, du overhovedet ikke mangler eller har vist interesse for.

Overordnet kan vi kalde spam for emails, som man ikke ønsker at modtage i indbakken – og ej heller har bedt om. Det er ren irritation.

At sende emails uden samtykke er ikke kun ulovligt, men det efterlader også et skidt indtryk hos modtageren, og det ødelægger enhver mulighed for konvertering – altså salg. Derudover har de seneste års lovindgreb strammet nettet for at sende uønskede emails.

"

Does the e-mail say it’s about ‘enlargement’ – that might be spam.

Bill Gates

Gammel og støvet?

Emailen er efterhånden et gammelt “medie”, sammenlignet med de sociale medier. Det betyder, at vi helt automatisk kan komme til at tænke, at emailen er en gammel traver, som hverken er moderne, relevant eller effektiv at bruge i 2021. Hmm… undersøgelser viser dog noget andet.

I en rapport fra McKinsey & Company påpeges der faktisk, at email marketing er op til 40 gange mere effektiv end sociale medier. Andre undersøgelser viser også at email marketing overgår andre populære marketinggreb som SEO og PPC (annoncer).

Resultaterne fra de mange undersøgelser, der er lavet omkring email marketing og dens “konkurrenter”, som bl.a. sociale medier, understreger at en tredjedel af marketingfolk på globalt plan er enige i at Email Marketing er deres bedste værktøj til at generere ROI.

Så selvom der er konkurrence, trives email marketing i bedste velgående.

Hvilke fordele er der ved email marketing?

Helt enkelt giver email marketing brands mulighed for at konvertere leads til salg ved at pleje relationer mere direkte.

Ja ja bevares – vi skal lige huske at skaffe tilladelsen til at sende emails – men når det er gjort, har vi nogle fede fordele i forhold til marketing på sociale medier:

1. Det er muligt at oprette segmenterede lister og remarketing til kunder.

Med Email Marketing skydes dit indhold ikke bare ud til et generelt publikum. Det er muligt at segmentere dine modtagere/subscribers efter, hvordan de interagerede med dit brand. Dét er smart!

Et eksempel kunne være, at vi gerne vil kommunikere bestemte budskaber til folk, der tidligere har købt specifikke produkter og fortælle dem om et relateret produkt, et add-on eller anden relevant service.

Eller man kunne spørge folk, hvilken slags information de lige netop tænder på, for derefter at ramme dem med emails skræddersyet til dem.

2. Ligesom så mange andre medier kan man køre A/B-test for at finde ud af, hvilken type budskaber eller tonalitet der fungerer bedst.

Det er en god idé at teste forskellige overskrifter og indhold af. F.eks. kan du sende den samme email med to forskellige overskrifter kaldet “A” og “B.”

Derefter aflæser vi dataadfærden og kan så konkludere, hvilket type indhold der bedst taler bedst til dine leads.

Enten eller?

Det er vigtigt at understrege, at selvom der er en masse gode ting ved email marketing, så er det aldrig vores anbefaling, at denne metode står alene.

Den helt korrekte (og smarte) måde at gøre tingene på er, at bruge email marketing i sammenhæng med sociale medier og søgemaskineoptimering.

Lav en marketingstrategi, som har udvalgt de bedste værktøjer i skuffen og sammensæt så en relevant, seriøs og ikke mindst ambitiøs plan, som matcher dit brand…

…så skal du bare se hvad der sker. ?

Du er altid velkommen til at ringe

+45 71 7474 26

Læs mere SEO Juice

Hvad betyder god UX og UI for din virksomhed?

Læs nyhed